Individuele taallessen in Alblasserdam
Stichting Welzijn Alblasserdam (SWA) is gestart met het aanbieden van taallessen. Deze taallessen Nederlands worden gegeven door een kleine, getrainde groep vrijwilligers. Door de taallessen één-op-één aan te bieden, kan er worden voldaan aan de wensen van de taalvrager en de vrijwilliger. Alle vrijwilligers hebben een vierweekse cursus gevolgd om individuele taallessen te kunnen geven. Heeft u belangstelling voor individuele taallessen of kent u iemand die dat zou willen? Meld u dan aan bij stichting Welzijn Alblasserdam. Na aanmelding zal een kennismakingsgesprek plaatsvinden met de coördinator van de taallessen. Vervolgens wordt de taalvrager gekoppeld aan een passende vrijwilliger. Samen worden afspraken gemaakt over waar en wanneer de taallessen plaatsvinden. Heeft u interesse in het volgen van de taallessen? Neem dan contact op met Leroy Benschop, Sociaal Makelaar, via leroy@stichtingwelzijnalblasserdam.nl of 078 – 20 21 22 0. |
Stichting Welzijn Alblasserdam zorgt voor heerlijke maaltijden die thuis worden bezorgd. Deze maaltijden worden gemaakt in de keuken van de Riederborgh, onder leiding van de coördinator Joery Hollemans. Wij gingen op bezoek om eens te kijken hoe dat gaat.
Leroy: Joery, vertel eens. Wat is de Riederborgh? Joery: De Riederborgh is een verpleeghuis/verzorgingshuis met een protestants christelijke achtergrond. Hier faciliteren wij een aantal huiskamers en kleine woningen voor 117 bewoners. Leroy: En wat heeft de maaltijdendienst daarmee te maken? Joery: De maaltijden dragen bij aan het welzijn van de mens. Tafeltje Dekje, zoals dat heet, verzorgt een drievaksmaaltijd die als gerecht zijn samengesteld. Leroy: Voor wie zijn de maaltijden bedoeld? Joery: De maaltijden zijn bedoeld voor mensen die zelf, om wat voor reden dan ook, niet goed in staat zijn om een maaltijd te bereiden. Deze worden door middel van vrijwilligers bezorgd in de omgeving, dus ook Alblasserdam. Leroy: Wat betalen de mensen voor deze maaltijden? Joery: Voor een hoofdmaaltijd betaalt men € 6,50 en € 0,45 voor een nagerecht. Er zijn kortingsregelingen voor mensen met alleen een AOW of AOW met een heel klein aanvullend pensioen. Leroy: Duidelijk! En staan de mensen na bezorging nog uren in de keuken? Joery: Nee, absoluut niet! Wij zorgen ervoor dat alles vers wordt bereid. Als de maaltijd is bezorgd, hoeft de klant alleen nog maar even de maaltijd op te warmen in de magnetron volgens de gebruiksaanwijzing. Hierdoor blijven de groenten vers, het vlees mooi van kleur en de smaak perfect. Na levering is de maaltijd ook een aantal dagen houdbaar. Leroy: Mij heb je overtuigd. En wat als ik het eens wil proberen? Joery: Er is een mogelijkheid om een testmaaltijd te proberen. Dan kom je er snel genoeg achter of je het wat vindt. Wil je dit vaker? Dan geef je gewoon door wanneer je mee wilt eten en wij verzorgen de rest. Leroy: Houden jullie rekening met smaakvoorkeur en dieetwensen? Joery: Jazeker. Wij bieden drie keer een gerecht aan met meestal drie keuzes. Op deze manier kun je bijvoorbeeld het vlees van menu A, de groente van menu B en de aardappels van menu C kiezen. Hierdoor heb je verschillende keuzemogelijkheden. Uiteraard kun je geen lasagne combineren met je balletje gehakt. Ook houden wij rekening met bijvoorbeeld een glutenvrije of halal maaltijd. En dat alles zonder extra kosten. Leroy: Oké, ik bestel een maaltijd. En dan? Joery: Op dag 1 komt de bestelling binnen en maken wij alles klaar. Op dag 2 wordt de maaltijd gemaakt. Dag 3 stellen wij zorgvuldig de porties samen en de vierde dag leveren de vrijwilligers van de SWA de maaltijd aan de deur. Leroy: Waarom moet ik mijn maaltijd bij jullie bestellen en niet ergens anders? Joery: Mijn motto is: Eten moet een toegevoegde waarde zijn voor de gezondheid en welzijn van de eindgebruiker. De maaltijd is een feestje en het moet vooral erg lekker zijn. Tevens hebben wij de flexibiliteit om individueel te kijken naar de wensen en behoeften van de klant. Mocht je interesse hebben in de maaltijden, eens of meerdere keren per week, neem dan contact op! Je kunt direct contact opnemen met Riederborgh via 0180 452550 of stuur een mailtje naar info@stichtingwelzijnalblasserdam.nl. |
Enige tijd geleden is De Bakfiets van Stichting Welzijn Alblasserdam al geïntroduceerd in de media, op het Havenfestival en tijdens de 55+Beurs. Nu is het ook daadwerkelijk een vervoersmiddel – de bedrijfsfiets. Wie hier gebruik van maken? Maak kennis met de Dorpsmakelaars van de SWA: Maria Remmers en Sebastiaan Boelhouwer.
Sebastiaan Boelhouwer: “Eh, Dorpsmakelaar? Iets met het verkopen van huizen? Ik zie het je bijna denken! Maar nee, hier heeft het niets mee te maken. Wij zetten ons in voor een Albasserdam waarin mensen naar elkaar omkijken. Dit doen Maria en ik door verbindingen te leggen tussen bewoners, gemeente en ondernemers, om zo Alblasserdammers écht bij elkaar te brengen. Zo wil ik elke dag als ik vanuit de Krimpenerwaard het veer bij Kinderdijk af rij een bijdrage leveren aan een gezelliger, vertrouwder maar ook bruisender Alblasserdam.” Maria Remmers: “Heb je een geweldig initiatief voor de straat of buurt? Bijvoorbeeld om contacten in je eigen straat nieuw leven in te blazen of om een wijkonderneming te starten met een aantal medebewoners? Kom dan snel in actie! Als geboren en getogen Alblasserdamse draag ik dit dorp een warm hart toe en denk ik natuurlijk graag mee met alle leuke en gave ideeën. Elk idee, groot of klein is van harte welkom. Wij denken mee, ondersteunen waar nodig en geven een klein duwtje in de goede richting. Samen komen wij er echt wel uit!” Initiatieven en ideeën die verdere uitwerking nodig hebben, zijn van harte welkom bij de Dorpsmakelaars. Neem contact op met Sebastiaan via s.boelhouwer@stichtingwelzijnalblasserdam.nl of met Maria via m.remmers@stichtingwelzijnalblasserdam.nl. Bellen mag ook via 078 – 20 21 22 0. Wij zorgen voor de koffie, zorg jij dan voor het idee? |